Dag 11: Ptuj – Zagreb

Het lijkt even bewolkt bij vertrek, maar eenmaal op de fiets is de lucht alweer strak blauw. De route van vandaag is niet de meest spannende: grotendeels over een parallelweg langs de snelweg A4. Op zich prima fietsen, weinig verkeer, al is het soms even schakelen door het geluid van auto’s op de snelweg.
Na wat geslinger bij de Sloveens-Kroatische grens fiets ik Kroatië in. De grensovergang ligt er opvallend rustig bij. Vanaf daar gaat het verder via kleine weggetjes langs dorpjes. Richting Zagreb wordt het langzaam drukker.
Zagreb zelf blijkt geen echte fietsstad. Hier en daar een fietspad, maar vaak deel je de ruimte met voetgangers en verkeer dat er niet echt op ingericht is. Rustig en oplettend fietsen dus.
Rond twee uur kom ik aan in het centrum van Zagreb, en daarmee zit het eerste deel van de fietsvakantie erop.
De afgelopen 11 dagen waren afwisselend en heel mooi. Vanuit Venlo langs de Rijn via Koblenz en Bonn, daarna via de Neckar en Heidelberg zuidwaarts. Via Augsburg en München kwamen de eerste Alpen in zicht, waarna het via Salzburg echt de bergen in ging. Vervolgens door Oostenrijk en Slovenië richting Kroatië.
In totaal staat de teller op 1381 km en 6600 hoogtemeters, met de zwaarste dag tussen Neckarbischofsheim en Ellwangen. De route was dit jaar opvallend goed: rustige wegen en over het algemeen een prima ondergrond.
Zaterdag vlieg ik terug naar Nederland. De fiets blijft hier, want op 10 augustus vlieg ik weer terug naar Zagreb om het tweede deel richting huis te fietsen. De route daarvoor volgt nog.
Hier is de link naar de vandaag gereden route en de Samenvatting Haarlem – Rondje Kroatië (2026)


6 reacties

Geef een reactie