Dag 8: Werfen – Rottenmann

Rond half 8 is het nog goed te doen qua temperatuur, een mooi moment om op weg te gaan naar het hoogste punt van deze vakantie.
Al snel na vertrek kom ik een mede-vakantiefietser tegen, uit Japan (Osaka). Hij staat stil met een lege voorband en vraagt of ik een pomp heb. Die heb ik natuurlijk wel bij me, dus probleem snel opgelost. Zijn Engels is beperkt, maar zodra ik zeg dat ik uit Nederland kom, begint hij te lachen en steekt hij beide handen twee vingers op: 2-2, Nederland–Japan op het WK. Dat wilde hij toch even kwijt 😄 Daarna zwaait hij en fietst weer verder.
Overigens: zonder pomp op pad gaan is misschien wel iets té “travel light”.
De klim naar het hoogste punt (875 meter) valt uiteindelijk mee. De 400 hoogtemeters zijn goed te doen en voor ik het weet zit ik boven. Vanaf daar volg ik fietsroute R7, waar het meteen een stuk drukker is met andere fietsers. Tijd voor een klassieker: koffie met Apfelstrudel.
De rest van de dag is het genieten van de omgeving. Af en toe wat gravelpaden, maar verder vooral mooie stukken tussen de bergen.
Opvallend verschil met 2023, toen ik hier ook reed richting Istanbul: toen was het F1-weekend in Oostenrijk en was een hotel vinden bijna onmogelijk. Nu is dat een stuk relaxter, ondanks dat het weekend eraan komt.
Morgen gaat het verder richting Graz, met een overnachting in Gratwein.
Hier is de link naar de vandaag gereden route en de Samenvatting Haarlem – Rondje Kroatië (2026)


2 reacties

Geef een reactie