Dag 2: Widdig – Gensingen
Na een heerlijk Duits ontbijt met uitzicht op de Rijn stap ik weer op de fiets. Vandaag is simpel: de rivier volgen, met Bonn als eerste grote stad.
De laatste keer dat ik hier reed (2021, richting Sicilië) was het vooral nat — heel nat — en stond de Rijn zo hoog dat stukken route afgesloten waren. Vandaag is het gelukkig een stuk vriendelijker: droog en het water op normaal niveau.
Rond Bonn is het meteen druk op de fietspaden, al kom ik opvallend weinig toeristen tegen. De wind is gedraaid, dus stroomopwaarts betekent werken. Het tempo ligt wat lager, maar het weer is prima.
Vanaf daar wordt het ook mooier: heuvels, bochten en de Rijn steeds naast je. Bij Koblenz fiets ik dwars door de stad — een perfecte plek voor een lunchstop.
Onderweg begint het even te miezeren, maar met deze temperatuur is dat eigenlijk best lekker. Sommige fietsers pakken het serieuzer aan en trekken complete regenkleding aan, maar zo erg is het nou ook weer niet. Een half uur later is het alweer droog en komt de zon door — en dan wordt het meteen warm (zo’n 33 graden).
Rond vier uur bereik ik Bingen. Hier verlaat ik de Rijn; het hotel ligt nog zo’n 10 kilometer verder. Nog even doortrappen en dan zit de dag erop.
Ondanks de tegenwind was dit gewoon een fijne dag. De Rijn is mooi, al fiets je zeker in het begin en rond de steden ook langs flink wat industrie — iets wat je op foto’s niet altijd ziet.
Morgen iets bijzonders: overnachten in een kasteel in Neckarbischofsheim. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Hier is de link naar de vandaag gereden route en de Samenvatting Haarlem – Rondje Kroatië (2026)
Hi Peter, heel veel succes en plezier met trip 17. Maak er wederom een mooie tocht van en drive safely. Cheers en geniet van de appeltaarten.
Hé Leo, dankjewel of het appeltaart wordt weet ik niet maar zoals je weet kan je prima eten in Duitsland maar ook in de andere landen in deze trip 🙂