Dag 1: Haarlem – Venlo – Widdig
Dankzij een (bijna té) perfecte inpaklijst was de voorbereiding verrassend simpel. Vanmorgen stond de fiets al bepakt en wel klaar — alsof ’ie er zelf ook zin in had.
Rond 7 uur stapte ik op. Het was nog fris, maar als ik de weerberichten mag geloven, ga ik die verkoeling de komende dagen nog missen.
Na een klein uurtje stond ik op Schiphol. Ik had best een trein eerder kunnen pakken, maar ja… fietsen mogen pas vanaf 9 uur mee. Dat werd me ook nog even vriendelijk (maar duidelijk) ingepeperd door een NS-medewerker. Dus: trein van 8:45, en om 11:00 stond ik in Venlo.
Daar had ik afgesproken met Wiel, mede-vakantiefietser en heeft er ook vele fietsvakanties op zitten. Na een kop koffie en wat snelle fietsverhalen (die makkelijk uren hadden kunnen duren) vond ik het toch tijd om weer op te stappen — er moesten tenslotte nog kilometers gemaakt worden.
Voor mijn gevoel begon het buitenland al een beetje in Venlo zodra je de stad uit bent, zit je écht in Duitsland.
De route was meteen lekker: een vriendelijk windje in de rug en de eerste heuvels dienden zich al aan. Niets spectaculairs nog, maar genoeg om te merken dat het geen biljartlaken meer is. De omgeving is nog niet heel spannend, maar dat komt vast goed zodra ik de Rijn bereik.
Bij Keulen kreeg ik nog even de avondspits cadeau — dat haalde het tempo er een beetje uit. Gelukkig zijn de fietspaden hier prima en liet de zon zich ook af en toe zien. Dat helpt altijd.
Rond 16:45 draaide ik richting de Rijn. Nog niet helemaal erlangs, maar het hotel ligt er wél pal aan. Nog een klein half uurtje trappen en ik was er.
Morgen volgt een echte Rijn-dag: het grootste deel van de route richting Gensingen loopt langs het water. Dat belooft wat.
Hier is de link naar de vandaag gereden route en de Samenvatting Haarlem – Rondje Kroatië (2026)
Leuk pap! Nu is het echt begonnen. Veel plezier
Dankjewel
Veel plezier en veilige kilometers!
Dankjewel Kitty en inderdaad safety first