De Route
Dinsdag 21 juli ga ik weer op fietsvakantie.
Vorig jaar had ik mij voorgenomen om dit jaar naar Sicilië te fietsen maar vanwege de COVID-19 situatie vond ik dat geen goed plan mede vanwege de onzekerheid van de retour vlucht waar dan ook de fiets mee moet. Dus dit jaar een rondreis en wel voor het overgrote deel door midden en zuid Duitsland.
De rit gaat via de Duitse D3/R1 fietsroute naar Berlijn, van Berlijn naar de Duits-Poolse grens via de Oder naar Tsjechië. Dan via Praag, Pilzen richting de Donau in Duitsland. Vanaf Regensburg langs de Donau stroomopwaarts naar de oorsprong van de Donau (Donaueschingen). Dan een stukje Rijn en via Straatsburg naar Frankrijk, dan Luxemburg en via de Ardenne naar Brussel, dan uiteindelijk via Brugge langs de Noordzeekust naar terug naar huis.
Qua afstand is het dit jaar weer ongeveer hetzelfde aantal km’s als vorig jaar (3200 km). Dit jaar geen bergen zoals de in de Alpen of Pyreneeën. Ik verwacht wel dat er veel geklommen moet worden o.a. in het Harzgebergte, Zwarte Woud en de Ardennen.
Er zijn stukken die ik al eens heb gefietst, zo is het eerste deel naar Berlijn dezelfde route als ik in 2010 heb gefietst, maar dat was mijn eerste fietstocht waar ik nog gemiddeld 180-200 km per dag fietste. Dat gaat nu niet meer gebeuren, ik plan zo ongeveer 140-150 km per dag.
Het deel van Praag naar Regensburg heb ik in 2012 gefietst, dat jaar had ik veel problemen met mijn fiets (veel gebroken spaken). Ook dat verwacht ik dit jaar niet, ondanks de ruim 30.000km die ik op deze fietst heb afgelegd is de fiets is weer in perfecte staat, (Banden, rem – en versnellingskabels, voor- en achter tandwielen vervangen en een nieuwe ketting).
Ik heb gepland om de rit in ongeveer 23 dagen te fietsen. Deze keer geen vlucht die ik moet zien te halen.
Ik zal weer hoofdzakelijk op campings overnachten. Maar afhankelijk van het weer en beschikbaarheid kunnen het ook hotels zijn, eten doe ik in restaurantjes en barretjes, ik fiets ook dit jaar weer business class en het is geen wedstrijd 😉
Het wordt weer een mooie rit en heb er weer ongelooflijk veel zin in ook dit jaar zal ik weer mijn best doen om leuke verslagen en foto’s te maken.
Op de onderstaande kaart staat de exacte route (je kan tot straat niveau inzoomen)
Ha die Peter, wederom een fantastische route en ik ben wederom weer zeer benieuwd naar de vele mooie belevingen en verhalen. Ik wens jou ongelofelijk veel fiets plezier en ga vooral genieten. Groet, Hans
Hallo Hans, Lang niet gezien/gesproken. Leuk dat je het weer gaat volgen. Het wordt weer leuke rit in een mooi land met lekker eten en ik kan mijn Duits wat gaan verbeteren. Groeten Peter
Peter,
Een ronde fietsen heeft zo zijn voordelen: Dit jaar geen fietsen demonteren en inpakken voor de terugvlucht. Ik wens je een mooie tocht en vooral veel plezier. Ik ga je verslagen weer volgen.
Groet wilbert
Hallo Wilbert, Rondje fietsen heeft absoluut voordelen. Ik moet ook minder meenemen ik heb altijd een hoes bij me om mijn fiets in op te bergen die kan nu thuis blijven dat geldt ook voor wat gereedschap om b.v. trappers te verwijderen. Leuk dat je weer gaat volgen. Groeten Peter
Hoi Peter,
Ben weer benieuwd naar je verhalen en de mooie foto’s die vast weer gaan volgen. Veel plezier alvast met de voorbereidingen!
Groetjes,
M@rry
Hallo Marry,
Ik ga proberen er weer wat moois van te maken.
Als ik naar fietstochten van 2010 en 2012 kijk en het aantal foto’s dat ik had gemaakt, was ik toen meer aan het fietsen dan om mij heen aan het kijken.
Dat gaat nu veranderen als het moet fiets ik terug voor die mooie foto 🙂
Groetjes Peter
Hi Peter,
Wanneer vertrek je nu precies, of anders wanneer kunnen we weer van je verslagen genieten. En als je door Donaueschingen fietst even bij de Fürstenberg brouwerij stoppen natuurlijk 🙂
Ha Freek, goede timing zoals gewoonlijk! Ik ben vandaag vertrokken en ik kom door Donaueschingen maar dat duurt nog even als ik er ben zal ik eens kijken waar die brouwerij is.