Dag 16: Blace naar Zvekovica

Ongestoord slapen vind ik toch wel belangrijk, op grote campings vraag ik altijd naar een rustige plek. De camping gisteren echt zo goed als leeg en “in the middle of nowhere “ was rust vanzelfsprekend. Nou er was een soort van strandtent een paar honderd meter van de camping waar een bruiloftsfeest was veel live muziek en daarna een soort van DJ, dat ging door to 5 uur. Oordopjes hielpen ook niet echt. Maar goed vandaag een relatief korte rit.
De camping was 25 km voor de grens met Bosnië-Herzegovina, voor de grens was nog een klein dorpje waar ik het gebruikelijke Kroatisch ontbijt heb genomen een marmelade broodje en een cappuccino.
Bij de grens tussen Kroatië en Bosnië-Herzegovina stond al een flinke rij auto’s en bussen. Iedereen werd gecontroleerd, het is zondagmorgen 7:30 wat voor rij zal hier wel niet staan als het spitsuur is. Ik mocht doorrijden ik hoefde zelf mijn paspoort niet te laten zien. Het stukje dat je door Bosnië-Herzegovina rijdt lijkt een beetje op Luxemburg het was 10 km met heel veel benzinepompen, restaurants en kraampjes waar ze lokale producten verkocht. De verkeersborden waren tweetalig maar consequent was er altijd een taal door verf weggehaald.
Gisteren in het restaurant hoorde ik van de mensen daar dat zij de weg nog steeds als Kroatisch zien. Zij hadden deze weg gebouwd!
Voordat ik het wist was ik alweer bij de grens met Kroatië, daar weer dezelfde rij, dit keer moest ik mijn paspoort wel laten zien. Door naar Dubrovnik.
Voordat je de stad Dubrovnik in kan ga je via een enorme hangbrug die ook redelijk goed voor fietsers te bereiden is, en dan bedoel ik dat er een lijn op de grond staat die een soort van fietspad aangeeft. Net voordat ik de oude stad in ga kom ik in contact met 3 Canadezen na wat praten vroeg ik wat ze van Dubrovnik vonden, ze waren wat teleurgesteld “it’s just like Wald Disney soo many tourists” nou de toon was gezet. Ze zaten er niet ver naast. Dubrovnik is tot nu toe de mooiste stad in Kroatië maar wat een mensen, de oude binnenstad is echt mooi maar dan waarschijnlijk op een andere dag en ander tijdstip. Ik heb wat foto’s gemaakt, wat gedronken en ben doorgereden naar mijn hotel dat 20 km ten zuiden van Dubrovnik ligt. Daar moest nog wel wat voor geklommen worden. Vandaag was ook op 2 na de dag met de meeste hoogte meters. Maar goed als je 8-10 keer van zee niveau naar 150 meter moet dan schiet het op met de hoogtemeters. In Zvekovica had ik een hotelletje geboekt. Prima hotel geen restaurant maar wel een koelkast met drinken en ik mocht nemen wat ik wilde😀.

De komende dagen ben ik soort van offline. Roaming kosten voor Montenegro en Albanië zijn onbetaalbaar en gelijk aan die in midden Afrika. Dus deze dagen geen mobiel internet, als er WiFi is zal ik de verslagen weer bijwerken.

Hier is de link naar de gereden route en de samenvatting Haarlem – Corfu Griekenland (2019)

Een reactie

• John

Hey Broer, geniet van je digitale rust, hoop dat je vanavond beter slaapt. Vandaag weer lekker met Rutger getennist, net als de afgelopen keren. volgende week sla ik over omdat ik dan zelf met vakantie ga.