Ten slotte

In de afgelopen 6 dagen ben ik nog één dag in Athene gebleven en was bij toeval bij de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat. Waar de soldaten (Evzones) op redelijk spectaculair manier de wacht wisselen. Je moet dat maar eens op YouTube bekijken. De volgende dag ben ik langs de kust, via de tempel van Poseidon naar mijn appartement gefietst 10 km ten noorden van het vliegveld. Voor de zekerheid heb ik ook een testrit naar het vliegveld gemaakt om te kijken hoe je dan moest fietsen en dat was maar goed ook. Want het was nog niet zo eenvoudig om op de fiets bij de vertrekhal te komen.
Afgelopen dinsdag heb ik toch nog even de fiets gepakt (stilzitten ging niet) en ben naar de plaats Marathon gefietst bekend van de slag van Marathon en de daaruit volgende marathon.
De rit en het inchecken van bagage en fiets ging probleemloos en dat is eigenlijk voor het eerste. Normaal is de scanner waar de fiets doorheen moet niet heel breed in Athene was de scanner zeker 1,5 meter breed de de fiets ging er makkelijk doorheen. Ook op Schiphol en de laatste km’s naar huis fietsen gingen ondanks de wind prima.

En dan de fietsvakantie van dit jaar, laat ik maar weer met de getallen beginnen want dat is het eerste wat mensen vragen als ik terug ben, totaal heb ik 9535 km gefietst (4130 km in deel 1 en 5405 km in deel 2) in 70 echte fietsdagen (30 dagen in deel 1 en 40 dagen in deel 2) daarnaast nog wat sightseeing in steden gedaan en 5 overnachting in Sevilla en 6 in Griekenland, in totaal ben ik 84 dagen weggeweest. Ik zeg het elk jaar maar de afstand is pas relevant als je de hoogtemeters erbij neemt, nou dit jaar is er veel geklommen totaal 62081 hoogtemeters (60 keer de Alpe d’huez) je merkt gelukkig wel dat het klimmen steeds makkelijker gaat.

Afgelopen fietsvakantie was in één woord fantastisch ik heb zoveel gezien en meegemaakt dat het moeilijk is samen te vatten maar ik heb de foto’s en de verhalen dus ga het nog eens rustig herbeleven.
Zowel voor het eerste als het tweede deel was de route prima er waren een paar stukken waar fietsen wat lastig was bijvoorbeeld de onverharde wegen in België en Frankrijk maar ook het hele drukke stuk van Marbella naar Fuengirola. Ook zie je dat in de Balkanlanden fietsers een vreemd verschijnsel zijn en automobilisten niet echt rekening mee houden, daar dus extra opletten. Daarentegen viel Italië reuze mee het stuk langs de kust naar Genua was eigenlijk bijna helemaal over een omgebouwde spoorlijn dat had ik niet verwacht. Al met al was het prima te doen en heeft de lange voorbereiding van de route wel zijn nut bewezen, ik ben er slechts een enkele keer van afgeweken en dat was dan hoofdzakelijk vanwege onverharde wegen.
Lichamelijk ging het ook prima, hoewel ik in het zuiden van Spanje met een soort van tropenrooster moest gaan fietsen (minder dan de geplande km’s per dag) de hitte was daar enorm en door de hitte kreeg ik in de avond ook behoorlijke kramp in benen en handen. Buiten die hitte voelde ik me prima en was in de avond ook nooit echt moe. Omdat ik redelijk wist wat me de volgende dag te wachten stond kon ik de afstand daarop aanpassen. Het nieuwe zadel met zadelpen heeft ervoor gezorgd dat ik amper zadelpijn heb gehad, je zit toch 6-7 uur per dag op dat zadel.
Mijn fiets heeft het wel moeilijk gehad. Het gescheurde voorwiel in Portugal was de belangrijkste probleem maar dat was eigenlijk binnen een paar uur opgelost en had ik een nieuw voorwiel. Maar daarnaast heb ik relatief veel lekke banden gehad maar niet daar wel bij zeggen dat dit alleen maar kwam door de enorm slechte wegen waar ik moest fietsen en als je daar met 20-25 km/h overheen dendert dan kan de klap wel eens te groot worden met alle bagage achter op de fiets ( en ik ben ook niet de lichtste). Maar mede dankzij de portable compressor was banden oppompen heel erg eenvoudig dan ook nog wat problemen met mijn trapas en een gebroken versnellingskabel beide ware snel op te lossen. Dan nog een paar zaken die het allemaal makkelijk hebben gemaakt. Natuurlijk de portable luchtcompressor het achteruitkijkspiegeltje was handig om achterop komend verkeer beter in de gaten te houden. Mijn nieuwe navigatie de Garmin 1030+ met de ClimbPro functie was ideaal.

Het boeken van hotels en appartementen ging prima, elke dag aan het einde van de middag maakte ik een inschatting van de volgende dag en probeerde op de geplande afstand wat te boeken, dat ging natuurlijk niet altijd maar over het algemeen lukte dat prima. Kwaliteit van de hotels en appartementen was over het algemeen uitstekend. Slechts een enkel minder goede hotel of appartement maar overwegend had ik een goed of heel goed hotel of appartement. De verslagen werden gaande de dag geschreven en tijdens het eten in de avond was ik 10 minuten bezig om de site bij te werken met tekst, foto’s en de statistieken van die dag. Hoewel er flink wat typos zullen zijn, autocorrect en mijn dikke vingers zijn daarvoor verantwoordelijk 😀

Dan wil ik afsluiten met iedereen te bedanken voor het lezen van die enorme hoeveelheid verslagen en alle leuke reacties die ik heb gehad via de site maar op via de andere media. Ik vond de reacties allemaal heel erg leuk en ben verrast dat zoveel mensen het allemaal lezen.
Wat ik volgend jaar ga doen weet ik nog niet maar ik heb nog wel even de tijd om daar over na te denken.

Allemaal nogmaals bedankt en tot volgend jaar.

Hier is de link naar de route naar het vliegveld en de route naar huis en de Samenvatting Haarlem via Sevilla naar Athene (2022)

2 reacties

  • John

    Hulde broer en fijn dat je weer in Haarlem, tot binnenkort

  • Marc Schuurman

    Ha Peter, net eindelijk ff je stuk van Istrië naar Athene gelezen.
    Geweldig!
    Deed me terugdenken aan De Tijd toen ik 10 was en ik met m’n broertje en zusje op de achterbank van een rooie Ascona naar het zuiden van Albanië zou reizen.
    Was eind jaren ’70.
    Heb je er net 2000km opzitten, en dan nog eens 2000km omdat m’n vader net als jij langs de kust wilde rijden, maar het vertikte om af en toe met een Ferry een baai af te snijden
    Eenmaal in Albanië zijn we toch omgekeerd vanwege de toestanden daar toentertijd.
    Camping gevonden onder Sveti Stefan waar jij ook mooie foto van gemaakt hebt.
    Mooie herinneringen en die van jou blijven ook altijd. Al was het maar op het web, en we hebben de foto’s nog