Dag 12: Postojna naar Sveti Juraj

Omdat het hotel iets van de oorspronkelijke route lag moest ik de eerste 10 km over een drukke en smalle weg met in beide richtingen veel verkeer. Een relatief langzame fietser zorgt dan wel voor wat opstoppingen maar goed daarna was het weer het vertrouwde rustige weggetje. Dan eerst maar even koffie. Waar je in Duitsland en Oostenrijk een bakkertje hebt waar je ook belegde broodjes kan kopen is het hier heel gebruikelijk dat je bij de bakker iets haalt en dat dan bij een barretje met een kopje koffie op eet. Prijzen zijn hier wel anders, 2 cappuccino voor €2!
Ook al is het over het algemeen vandaag bergafwaarts (van 600 meter naar zeeniveau) moest er af en toe toch flink geklommen worden om 9 uur was ik bij de grens tussen Slovenië en Kroatië. Omdat dit ook de grens tussen de EU en de rest van Europa is dacht ik dat er nog wel iets zou zijn, nou er zat een mannetje in het kantoor maar die had andere dingen te doen. Nu is dat richting Kroatië prima maar naar Slovenië had ik iets meer verwacht.
Eenmaal in Rijeka is het een enorme drukte, iedereen weet dat ik het niets heb met grote steden, nou daar hoort Rijeka ook bij, dus snel door. De kust van Kroatië is heel bergachtig dat betekent na elke baai klimmen en dan weer dalen naar de volgende baai. Rechtdoor zou een stuk efficiënter zijn.
Om 12 uur ben ik in Bakarac. Hier ben ik in 2015 ook geweest en als klein kind zijn we hier wezen kamperen (rond 1965). Die camping is er nu niet meer maar de eigenaar van een restaurant bevestigde dat er een camping was geweest.
Het laatste stuk gaat via de kustweg soms door kleine dorpjes met een haven. Dus ook genoeg plekken om te drinken en te eten.
Om vijf uur ben ik bij mij bestemming voor vandaag, eerste wat ik gedaan heb was een duik in de zee, heerlijk alleen die kiezelstenen je kan nog geeneens normaal de zee in lopen. Morgen maar een water schoenen halen die zal ik de komende weken nog wel nodig hebben.
Als ik de resultaten uit mijn Garmin haal blijkt dat ik vandaag meer geklommen heb dan in de Alpen! Morgen gaat het verder naar Zadar.

Hier is de link naar de gereden route en de samenvatting Haarlem – Corfu Griekenland (2019)

4 reacties

• John

pittige etappe lijkt me. leuk dat je onze oude camping nog weet. Het enige wat ik nog weet is het kristalheldere zeewater en een enorme storm die bijna onze tent wegblies. Vanuit hier het goede nieuws dat Max geslaagd is, hij en wij zijn er erg blij mee.

• Hans Slegers

Hoi Peter, tot nu de wel bekende fantastische verhalen. Geweldig om dit elke dag te lezen. Heel veel fiets plezier en blijf heerlijk genieten. Groet, Hans

• Dankjewel Hans, ik moet je eerlijk bekennen dat ik het ook wel goed vind dat het bekende verhalen zijn, ik hou niet zo heel veel van verrassingen